iou.blogg.se

-promote the good shit

Kategori: Allmänt

Ok, kanske inte så det är formulerat. Tänkte en modern och fångande omskrivning av det hederliga citatet nedan. (Vem som nu fortfarande använder ordet "nedan" i samma inlägg som vill modernisera ett gammalt uttryck...)
 
 
 
Verkar som vi samlas kring hatet i dagsläget.
Hat mot polisen, mot nazister, fascister, rasister. Hat mot att agera med våld. Hat mot att inte agera alls. Hat mot politiker som inte tar ansvar. Hat mot det mesta. Så är det nog.
Hat mot det mesta.
Och ja, vi måste få hata. Det vore en trist värld om vi alla gick runt i vår andliga upplysning eller i rosa moln fyllda av kärlek, för det kan också isolera oss. Men jag vill att vi ska samlas kring att vi har valt att erkänna vad vi hatar men att vi väljer att enas kring hatet för att förändra.
Hata i sig ändrar inget. Det är bara en känsla. Känslor sitter inuti.
Vi måste agera ut för att ändra. Och ja, såklart att "all förändring kommer inifrån". I know.
 
Ja, jag hatar också ondskan i världen, våld, underlåtenhetsmakt, paternalism, folk som berättar för mig vem jag är som jag egentligen inte är, nazister och allt det där mörkret i allmänhet. Men hatet kommer förgöra mig inifrån om det bara ligger därinne och hatar. Så jag får väl använda den energin till att förgöra hatet utanför, genom att faktiskt göra något.
Så jag skickade precis ett mail. Som kanske förändrar något.
Jag hoppas hon får det.
För nu vill inte jag vara tyst längre.
Kommentera inlägget här: