iou.blogg.se

iou-1

Kategori: Allmänt

Jag skulle vilja säga till dig, att allt som du har gått igenom har haft en mening.

Det du går igenom nu har också en mening.

Men jag vill inte bara säga det, utan jag vill också visa och bevisa det för dig.

Sorg, alla mörka känslor som gör att du tror att solen aldrig kommer nå dina breddgrader igen och allt annat i livet som har brutit ner din själ, allt har en mening. Men det får först mening den dagen du väljer att leva efter det. Och att leva efter det handlar inte om att alltid vara nöjd med hur det blev eller låtsas framför de i din närhet att du är så mycket starkare än vad du egentligen är. Det är just när du visar dig från din finaste, bräckligaste och svagaste sida som du visar att allt i ditt liv faktiskt har haft en mening. Eller i alla fall dem sakerna som du väljer att ge en mening.

Jag vet inte vad du bär inom dig. Du vet bättre än jag och det är du som bestämmer vad du vill öppna upp för. Jag kan bara ge dig ett råd, som vilken medmänniska som helst. Men det är när du visar din sköraste sida för andra, som du verkligen lever efter devisen att sorgerna har haft en mening.

Synonymen till mening är syfte. Så vi kan också säga att du lever efter devisen att dina mörkaste historier hade ett syfte. Syftet var aldrig att bli den starkaste på jorden som berättar om sina krigshistorier för andra med en oberörd min och hävdar att det är definitionen av att ha gått vidare i livet. Syftet var inte heller att du behövde fly till andra sidan jorden för att hitta meningen med ditt liv utanför dig själv, eftersom du hoppades på att ett annat landskap eller språk skulle fylla igen hålen i ditt inre.

Det är när du visar din finaste och bräckligaste sida, där vissa ärr fortfarande inte riktigt har läkt, som du kan säga till dig själv att det som gav dig ärren, hade ett syfte, en mening. De finns där av en anledning.

Och det är den trösten som fick mig att gå vidare med mitt liv.

För vi måste alla dö medans vi lever, för att komma ut ur buren vi var fångade i.

 

 

 

 

 


 

Kommentera inlägget här: